موانع سرمایه­ گذاری در بندر چابهار زیر فشارهای حداکثری آمریکا

موانع سرمایه­ گذاری در بندر چابهار زیر فشارهای حداکثری آمریکا

باوجود اعطای معافیت از تحریم  در پروژه­ی توسعه بندر چابهار به دولت هند، رفتار ظالمانه آمریکا در تحریم‌­های بانکی علیه ایران باعث کند شدن و بعضا متوقف شدن سرمایه گذاری‌­های بین المللی شده است. به گزارش خبرگزاری ایندین اکسپرس مقامات IRCON(سازمان سازنده راه­‌آهن هند) اذعان داشته­‌اند که پروژه راه­‌آهن چابهار-زاهدان-سرخس که یکی از بندهای مهم قرارداد با ایران بوده است متوقف تراکنش های بانکی مانده و در اجرا به مشکل خورده‌­اند.

مقامات IRCON که بطور دائم با مسئولان سفارت ایران در هند نیز در ارتباط هستند، انتظار داشتند در دوران ریاست جمهوری بعد از ترامپ، گشایش و انقباضی ایجاد گردد که هنوز تغییری رخ نداده است. مدیرعامل IRCON، آقای چودهاری سه شنبه قبل اذعان داشت: “ما در پروژه چابهار شدیدا به مشکل خوردیم و همه چیز از جمله تامین بودجه و هزینه ها برنامه­‌ریزی و نهایی شده است اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشکل اصلی ماست. ما انتظار داشتیم در زمان به ریاست رسیدن بایدن اوضاع کمی مرتب شود که هنوز چیزی رخ نداده است. وظیفه ما نظارت بر بخشی از کار است که بودجه­‌ی آن توسط دولت هند تامین شده است. ما بدون بودجه وانتقال پول توانسته­‌ایم فقط قسمت کوچکی از کار را اجرا کنیم.”

شرکت­‌های بزرگ فنی-مهندسی ایران همچون مپنا و فراب نیز در این پروژه با IRCON همکاری می­کنند و حضور هندی ها در این پروژه را تقویت کرده‌­اند.

 

شرکت IRCON در آینده‌ای نزدیک روبنای ۶۰۰ کیلومتری خط راه‌­آهن بندرچابهار تا زاهدان را با کمک هزینه ۱.۶میلیارد دلاری هند افتتاح خواهد کرد. این خط حمل و نقلی که از نظر استراتژیک برای هند بسیار مهم است، یک مسیر تجاری جایگزین از ایران به افغانستان و آسیای میانه، بدون نیاز به عبور از پاکستان را ایجاد می­کند. همچنین هند برای استفاده از بندر چابهار بودجه­‌ی ثابت سالانه ۱۰۰ میلیون روپیه‌­ای را در برنامه اقتصادی ۲۲-۲۰۲۱ خود اختصاص داده است.

با انعقاد قرارداد بلند مدت همکاری­‌های دوجانبه­‌ی ایران با چین، و از سرگیری مذاکرات برجام، دولت مردان هند علاقه بیشتری برای حضور فعال در اقتصاد ایران از خود نشان می­‌دهند و این می‌­تواند نوید بخش شروع دوباره همکاری­‌ها در بخش‌­های مختلف توسعه و تجارت دو کشور باشد.

IRCON :  Indian Railway Construction Limited

منبع

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.